De belangrijkste reden om regelmatig aircoservice aan uw aircosysteem te laten uitvoeren is ter voorkoming van dure reparaties. Goed en deskundig onderhoud voorkomt de kans op gebreken.

Een van de bekendste gebreken is dat er vocht in uw aircosysteem komt. Als dit gebeurt, kan dit vele negatieve gevolgen hebben, bijvoorbeeld:
• verzuring van de olie (olie in een aircosysteem noemt men ook wel PAG of POE’s),
waardoor er een etsende werking optreedt die schade aan de compressor kan veroorzaken
• vermindering van de koelende capaciteit
• als vocht de plaats inneemt van koudemiddel in de condensor,
dan wordt er minder warmte onttrokken aan het koudemiddel,
waardoor een vermindering van de koelende capaciteit ontstaat
• bevriezing van het expansieventiel, waardoor het aircosysteem kan uitvallen

Door eens in de twee jaar een aircoservicebeurt aan uw systeem te geven beperkt u de kans dat er problemen ontstaan die wellicht leiden tot ingrijpende reparaties.

Vervanging van filterdroger

Als u een servicebeurt laat uitvoeren, is het aan te raden om ook het filterdroger te laten vervangen. Deze kan namelijk op den duur verzadigd raken, waardoor er geen vocht meer uit het systeem wordt gehaald. Dit kan schade veroorzaken aan de compressor, het hart van het aircosysteem. Afhankelijk van het type/merk van de auto, kost een filterdroger tussen de 30 en 70 euro. Dit geld kunt u natuurlijk uitsparen, maar of dat verstandig is, is maar de vraag. Een compressor kost namelijk al gauw tussen de 500 en 800 euro, exclusief monteren, afpersen en vacumeren van het systeem. Daarom zal mijn advies altijd zijn om de filterdroger te vervangen, maar uiteraard beslist u als klant uiteindelijk zelf.

Koudemiddel op peil houden

Per jaar ontsnapt er 7 tot 8% koudemiddel. Koudemiddel zorgt voor het transport van olie en smeert de compressor. Minder koudemiddel betekent minder smering. En u raadt het al: na een paar jaar slechte smering van de compressor gaat de airco-installatie steeds slechter presteren. Dit merkt u overigens pas als de airco maximaal moet presteren, dus bij een temperatuur van 30 à 35 graden Celsius. Het is dan ook van belang om het koudemiddel goed op peil te houden, om te voorkomen dat de compressor onnodig schade oploopt.

airco service airco service airco service